Oceloví giganti: Hitlerův pozemní křižník Landkreuzer P. 1000 Ratte

Landkreuzer P. 1000 Ratte byl ambiciózním projektem nacistického Německa během druhé světové války, jehož cílem bylo vytvořit supertěžký tank o hmotnosti 1 000 tun. Tento „pozemní křižník“ měl být vybaven výzbrojí a pancéřováním srovnatelným s bitevní lodí, což by z něj činilo největší a nejmocnější obrněné vozidlo své doby.

Historické pozadí a vývoj projektu

V roce 1941 provedla společnost Krupp strategickou studii sovětských těžkých tanků, která vedla k návrhu supertěžkého tanku Panzer VIII Maus. Na základě této studie vznikla myšlenka ještě většího stroje, známého jako Landkreuzer P. 1000 Ratte. Dne 23. června 1942 předložil inženýr Eduard Grote tento koncept Adolfu Hitlerovi, který byl projektem nadšen a pověřil společnost Krupp jeho dalším vývojem. Navzdory počáteční podpoře byl projekt na počátku roku 1943 zrušen ministrem zbrojení Albertem Speerem kvůli jeho nepraktičnosti a enormním nákladům.

Technické specifikace

P. 1000 Ratte měl impozantní rozměry: délku 35 metrů, šířku 14 metrů a výšku 11 metrů. Jeho hmotnost byla odhadována na 1 000 tun, což je více než pětinásobek hmotnosti Panzer VIII Maus, největšího tanku, který byl kdy postaven. Pancéřování mělo dosahovat tloušťky až 360 mm, což by poskytovalo extrémní ochranu proti nepřátelské palbě.

Hlavní výzbroj měla sestávat ze dvou 280mm námořních děl SK C/34, stejných jako na bitevních lodích třídy Scharnhorst. Sekundární výzbroj zahrnovala 128mm protitankový kanón KwK 44 L/55, dva 15mm kanóny Mauser MG 151/15 a osm 20mm protiletadlových kanónů Flak 38 pro obranu proti leteckým útokům.

Pro pohon takto gigantického vozidla byly zvažovány dvě varianty: buď osm dvacetiválcových dieselových motorů Daimler-Benz MB 501 o výkonu 2 000 koní každý, nebo dva čtyřiadvacetiválcové dieselové motory MAN V12Z32/44 s výkonem 8 500 koní každý. Tyto motory by poskytly potřebný výkon pro dosažení maximální rychlosti až 40 km/h.

Logistické a taktické výzvy

Navzdory působivým technickým parametrům čelil projekt tanku Ratte zásadním problémům. Obrovská hmotnost a rozměry by znemožnily přepravu po běžných silnicích a mostech, které by pod takovou zátěží nevydržely. Navíc by byl tank extrémně nápadným cílem pro nepřátelské letectvo, a to i přes silné pancéřování a protiletadlovou výzbroj. Jeho nasazení v terénu by bylo značně omezené a logisticky náročné.

Zrušení projektu

Vzhledem k těmto nepřekonatelným překážkám byl projekt P. 1000 Ratte na počátku roku 1943 zrušen Albertem Speerem. I když nikdy nepřekročil fázi návrhu, zůstává symbolem extrémních a často nepraktických zbrojních projektů nacistického Německa během druhé světové války a plýtvání zdroji bez reálného přínosu.

Zdroj: Achtungpanzer, Slashgear.com, youtube.com/@GJRasputin
Licence obrázku: warthunder.com, Public domain